Moet je je werkgever verwittigen als je ziek bent?
Opgelet! Deze fiche gaat enkel over een ziekte die los staat van je werk.
Als je ziek bent geworden door het werk dat je doet, dan spreek je van een beroepsziekte. Voor beroepsziekten gelden er aparte regels die niet in deze fiche worden besproken.
Ja, je moet je werkgever onmiddellijk verwittigen als je door je ziekte niet kan gaan werken.
Je moet hem/haar verwittigen vanaf de eerste dag dat je ziek bent. Er zijn uitzonderingen: als je bijvoorbeeld in spoed naar het ziekenhuis werd gebracht.
In je arbeidsreglement staat hoe en wanneer je je werkgever moet verwittigen.
Als je twijfelt, vraag dan aan de personeelsverantwoordelijke welke regels voor jou gelden.
Als er in je arbeidsreglement geen specifieke regels staan, dan ben je niet verplicht om dat schriftelijk te doen.
Je kan het ook doen via de telefoon, met een sms, enz. Iemand anders mag het ook in jouw plaats doen, bijvoorbeeld een familielid.
Maar, je moet kunnen bewijzen dat je je werkgever hebt verwittigd.
Je werkgever mag controleren of je echt ziek bent. Zo kan hij/zij je vragen om een doktersattest te bezorgen. Hij/zij kan je ook vragen om naar een controlearts te gaan.