Wat kan je doen als je denkt dat je het slachtoffer bent van een medische fout?

Gepubliceerd op 26/09/2022 Gepubliceerd door Helder Recht
Deel dit artikel

Als je denkt dat je het slachtoffer bent van een medische fout en je daardoor schade lijdt, dan heb je meerdere mogelijkheden.

Elke optie heeft zijn voor- en nadelen.

  • Je kan je zorgverlener rechtstreeks aanspreken. Je kan hem uitleggen dat je denkt dat de schade het gevolg is van zorgen die hij je heeft verleend. Je hebt het recht om te vragen of hij verzekerd is voor zijn beroepsaansprakelijkheid.
  •  
  • Je kan bemiddelen met je arts.
  • Meer info vind je op onze fiche: Kan je bemiddelen met de arts die een medische fout heeft gemaakt?
  •  
  • Je kan aan de ombudspersoon vragen om te bemiddelen tussen jou en je zorgverlener.
  • Je vindt meer info in de fiche ‘Wat is de ombudspersoon in de wet op de patiëntenrechten?
  •  
  • Je kan een klacht indienen bij het Fonds voor Medische ongevallen (FMO).
  • Het FMO kan je op meerdere manieren helpen:
  • Het FMO geeft advies over de aansprakelijkheid van de zorgverlener en over de omvang van de schade. Als het FMO vindt dat de zorgverlener aansprakelijk is, dan kan je aan de zorgverlener of zijn verzekering een schadevergoeding vragen.
  • Het FMO kan bemiddelen om tot een akkoord te komen met je zorgverlener.
  • Het FMO betaalt een schadevergoeding als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

Je vindt meer info op de fiche: Kan je hulp vragen aan het Fonds voor medische ongevallen?

  • Je kan een procedure opstarten bij de rechtbank. Je moet aantonen dat je zorgverlener een fout heeft begaan.

Meer info vind je op de fiche: Kan je een schadevergoeding vragen bij de rechtbank?


Wat kan je doen als je denkt dat je het slachtoffer bent van een medische fout?

Lien

Presentatie van de auteur

Helder Recht (Belgïe)

Helder Recht
Helder Recht vzw biedt verschillende diensten aan in klare juridische taal.

Van dezelfde auteur

Tags

    Deel dit artikel

    Deze artikelen kunnen u interesseren