Thuis : Telemonitoring, "Is alles in orde?”

Gepubliceerd op 24/03/2021 Mis à jour le 30/05/2023
Gepubliceerd door Le Réseau SAM
Deel dit artikel

Thuisblijven is niet altijd gemakkelijk wanneer er een reëel risico bestaat om te vallen. Gelukkig zijn er hulpmiddelen beschikbaar om familie en vrienden te helpen en mogelijke actie te ondernemen in geval van een probleem.

Telemonitoring is een doeltreffende manier om familie en vrienden in staat te stellen snel in te grijpen bij een val.

Wat is "telemonitoring" ?

Het is een zendkastje ⭕ waarmee bij een val een telefooncentrale kan worden gebeld. De gebruiker is voorzien van een medaillon in de vorm van een halsketting 📿 of armband die hij thuis ten allen tijde moet dragen.

Een simpele druk op dit medaillon stuurt een "noodsignaal" naar de centralisten die dan via de zender contact kunnen opnemen met de begunstigde. Dit is meestal een grote doos aan de muur die als intercom dient.

De telefooncentrale vraagt dan aan de begunstigde of "alles in orde is", afhankelijk van het antwoord of zelfs het uitblijven van een antwoord, bellen de centralisten ☎️ de lijst van de "contacten" van de abonnee. Dit kunnen buren, vrienden of familieleden zijn 👪 kortom: de naaste verzorgers 🐢 van de persoon in moeilijkheden.

Sommige bieden echter ook een dienst aan van mensen die naar het huis van de begunstigde komen om deze rechtstreeks te helpen zonder dat er noodzakelijkerwijs naaste familieleden bij betrokken zijn.

De operatoren vragen hen dan naar het huis van de begunstigde te gaan om hem te helpen opstaan. Gedurende de gehele procedure blijft de telefooncentrale in contact met de persoon die is gevallen om hem of haar gerust te stellen en zo nodig de ambulance of andere hulpdiensten te bellen.

Bij een noodoproep via het medaillon verschijnt het dossier van de begunstigde op het scherm 🖥️ van de centralisten. Zo hebben zij toegang tot veel informatie die hen kan informeren over de situatie zoals: de pathologieën waaraan de abonnee lijdt of de locatie van het apparaat in het huis of de flat.

Privacy

Sommige mensen kunnen terughoudend zijn om een dergelijk apparaat in het huis van hun dierbare te introduceren. Toch is er niet veel voor nodig om dit op te zetten buiten een vaste lijn.

Het feit dat het een zender is maakt het mogelijk om alleen vanuit de woning 🏡 naar de telefooncentrale te bellen ☎️ en niet andersom, zodat de privacy van de abonnees gewaarborgd is.

Telemonitoring stelt zowel de verpleegde als zijn verzorgers 🐢 gerust. U hoeft niet naar de telefoon te kruipen of urenlang te wachten zonder hulp van iemand; een simpele druk op het medaillon is voldoende om het hulpverleningsproces in gang te zetten, zodat er zo snel mogelijk actie kan worden ondernomen voor het welzijn van iedereen.

Vind de telemonitoring professionelen in de medisch-sociale gids van het SAM Netwerk.

Thuis : Telemonitoring, "Is alles in orde?”

Samenvatting van het artikel

Val risico’s van ouderen 👵 of zwakkeren is een bron ; van stress voor henzelf en hun verzorgers 🐢 Telemonitoring is een technologische oplossing om iedereen gerust te stellen in geval van een incident : ☑️ Alarmknop ⭕ in geval van een val ☑️ Ketting 📿 of armband die de persoon in gevaar altijd moet dragen ☑️ Respect voor het privéleven

Tags

  • Valt
  • Preventie
  • Veiligheid
  • Tele-vigilantie
  • Senior
  • Technische bijstand
  • Materiële bijstand
  • Interventie
  • Hulpmiddelen voor zelfbeheer
  • Verzorger
Deel dit artikel