Ik voel me alleen, geïsoleerd... Er moet naar me geluisterd worden! Waar kan ik heen?

Gepubliceerd op 02/07/2020 Mis à jour le 27/04/2023
Gepubliceerd door Le Réseau SAM
Deel dit artikel
Image info utile

Isolatie is niet onze gewoonte en dit kan leiden tot bepaalde dagelijkse moeilijkheden... Gelukkig zijn er een aantal hulplijnen beschikbaar. Het SAM-team maakt de balans op.

De telefonische hulplijn 📞 geeft een beetje respijt en aandacht aan mensen die dat nodig hebben. De meeste zijn beschikbaar dankzij vrijwilligers die getraind zijn in sympathiek luisteren of door psychologen die bereid zijn de woorden van de mensen die een beroep op hen doen zo goed mogelijk op te nemen. Of u nu iemand in vertrouwen wilt nemen over een bepaalde kwestie of gewoon een praatje wilt maken met iemand met een luisterend oor 👂 een hulplijn zal beschikbaar zijn om aan uw behoeften te voldoen.

Hulplijnen voor ouders en kinderen

Is het moeilijk om een beroepsleven thuis te combineren met de aanwezigheid van kinderen? Er bestaan verschillende hulplijnen voor zowel ouders als hun kinderen:

  • 👉 Het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) 👪 : 0800/13.500 - Gratis, van maandag tot en met vrijdag, van 9 tot 17 uur.
  • 👉 AWEL luistert naar kinderen en jongeren 👦 Elke dag van 16 tot 22 uur, behalve op zon- en feestdagen. Op woensdag en zaterdag al vanaf 14u :102
  • 👉 Geweld binnen het huwelijk/familie 💣: 1712 

Hulplijnen voor senioren

Ben je een geïsoleerde senior of ben je een SAM 🐢 van een senior 👴 ? De hulplijn 1712 staat uw beschikking.

Home Info VZW biedt ook telefonische ondersteuning aan senioren.

De Stad Brussel heeft ook een steun- en hulpnummer voor Brusselse senioren en/of kwetsbare personen ☎️: 0800/35.550

Luisterlijnen voor specifieke pathologieën

Luisterlijnen voor geïsoleerde mensen

Voelt u zich erg geïsoleerd en weegt dit op u? Ben jij een SAM 🐢 van iemand die het moeilijk heeft? Er zijn verschillende luisterlijnen geopend en beschikbaar:

  • 👉 Het federale callcenter wordt ondersteund door het psychosociale team van het Rode Kruis: 0800/14.689
  • 👉 Centrum voor Zelfmoordpreventie : 1813
  • 👉 Sommige ziekenfondsen bieden ook psychologische hulp voor hun leden, zoals Helan, dat een hulplijn heeft, of Partenamut.

Hulplijnen voor mantelzorgers

Mantelzorgers en meer bepaald naaste familieleden 🐢 kunnen steun nodig hebben zonder dat zij noodzakelijkerwijs tijd hebben om naar een praatgroep te gaan. De behoefte om te praten over hun gevoelens, positief of negatief, zoals frustraties of kleine momenten van geluk gedeeld met de persoon voor wie ze zorgen, is heel normaal. Vaak raken mantelzorgers door omstandigheden geïsoleerd en zijn telefonische hulplijnen hun enige toevlucht om de eenzaamheid van het dagelijkse leven te doorbreken.

👉 Aidants Proches Bruxelles VZW : De Brusselse vereniging voor de ondersteuning van naasten biedt ook een telefonische hulplijn ☎️ aan hun begunstigden die daar behoefte aan hebben: 02/474.02.55

De klassieke Tele-Onthaal dienst 📞 is natuurlijk nog steeds bereikbaar op nummer 106. Wij werken ook regelmatig ons medisch-sociaal repertorium bij waarin u nu de categorie "telefonisch luisteren" vindt, aarzel niet om het te raadplegen als u een bepaalde luisterdienst zoekt.

Ik voel me alleen, geïsoleerd... Er moet naar me geluisterd worden! Waar kan ik heen?

Samenvatting van het artikel

Afhankelijk van de ondervonden moeilijkheden kunnen verschillende telefonische hotlines beschikbaar zijn om aan uw behoeften te voldoen. Sommige lijnen zijn gewijd aan een specifiek probleem: ☑️ Ouder worden 👴🏻 ☑️ Kinderen 👧 ☑️ Ouders 👪 ☑️ Zieken 🤒 ☑️ Verzorgers 🐢 Andere staan open voor iedereen en zijn vooral bedoeld om de monotonie en het isolement van het dagelijks leven te doorbreken.

Tags

  • Isolement
  • Santé mentale
  • Eenzaamheid
  • Zelfmoord
  • Senior
  • Help
  • Beroepsleven
  • Verzorger
  • Bel naar
  • SAM
  • Luister
  • Nummer
  • Insluiting
  • Telewerken
  • COVID 19
  • Lijn
  • Opgesloten
  • Telefoonlijn
  • Corona
Deel dit artikel